Leasefiets ideaal voor werknemer
Met ongeveer honderd contracten voor een werknemers-leasefiets kijkt de directie van Balk Rijwielen tevreden terug op het eerste jaar dat deze service wordt geboden. “Maar nu gaan we pas echt knallen op dit gebied!”, klinkt het enthousiast uit de mond van mede-eigenaar Wilco van der Hoorn.
Samen met zijn broer Armando runt Wilco al lange tijd een gerenommeerde fietsenzaak in Nieuw-Vennep. De twee werken sinds ruim een jaar vanuit de Haverstraat, waar Balk Rijwielen een twee keer zo groot pand heeft betrokken dan het vorige aan de Hugo de Vriesstraat nabij Getsewoud. Het motto is hetzelfde gebleven: kwaliteit gaat voor kwantiteit. En dat wordt gewaardeerd. Balk Rijwielen scoort uitmuntend in de diverse reviews. Klanten komen niet alleen uit Nieuw-Vennep en Hoofddorp, maar ook uit de wijde omgeving en zelfs uit andere provincies.
Maandelijks een vast bedrag
Het succes willen de twee nu over laten slaan op ondernemers uit de regio. Oftewel: hun werknemers moeten de fiets op worden ‘geleast’. Armando: “We bieden mooie oplossingen bijvoorbeeld dat bedrijven fietsen zelf aankopen en die verstrekken aan hun mensen, maar beter en makkelijker is om mee te gaan in ons leaseplan.”
“De voordelen voor hun werknemers zijn groot. Die betalen maandelijks een vast bedrag voor een fiets, dat van hun bruto salaris wordt ingehouden. Tel uit je belastingwinst van misschien wel dertig procent per maand. Na drie jaar kunnen zij de fiets voor twintig procent van de nieuwwaarde overnemen. Ondertussen is het rijwiel keurig onderhouden via ons servicepakket. Je ziet soms dat na aanschaf de fiets naar een familielid gaat en de werknemer zich opnieuw aanmeldt voor het fietsplan en weer op een nieuwe fiets rijdt.”
Met de fiets naar Utrecht
De regeling biedt voordelen aan mensen die graag een bijzondere fiets willen kopen, maar daar te weinig budget voor hebben. Neem een voorbeeld van een man die graag op een Italiaanse racefiets van het merk De-Rosa wilde rijden. Kosten: 7650 euro. Via het leaseplan kon zijn droom uitkomen. En tel uit je winst na drie jaar.
“Maar in het algemeen gaat het om meer gangbare fietsen hoor”, nuanceert de directeur. “Zoals Gazelle, Koga, of Pegasus. En het zijn zelfs niet altijd alleen elektrische fietsen, maar ook goede sportfietsen. Onze bevinding is dat er gemiddeld 30 kilometer per dag mee wordt afgelegd tijdens het woon-werkverkeer, alhoewel er uitzonderingen zijn. Ik ken iemand uit het dorp die in Utrecht werkt en met een high speed pedelec reist. Die kunnen 45 kilometer per uur. Op drukke dagen is hij er sneller dan dat hij met de auto zou gaan. Alleen Nieuw-Vennep uit komen kost met de auto al enorm veel tijd. Die fietser is dan al tien kilometer verder."
Minder gestrest
“We horen eigenlijk alleen positieve verhalen van onze klanten die via een fietslease rijden. Het is een heel gemêleerde groep. Vrouwen, mannen, van dertigers tot, zestigers, van alles, iedereen past in het profiel. Ik hoop dat werkgevers zich meer gaan realiseren wat voor plezier ze hun mensen bieden door mee te gaan in deze trend.”
Armando kan niet genoeg benadrukken wat de voordelen voor de werkgevers zijn. "Fietsende werknemers komen niet alleen veel minder gestrest aan doordat ze niet een file hebben gestaan, ze zijn ook nog eens minder vaak ziek. En reken eens uit wat een parkeerplek kost, dat weegt allemaal niet op tegen de extra kosten die een leasefiets kost.”
Met dit plan gaan de eigenaars de komende tijd bij werkgevers langs om hen te overtuigen om, waar mogelijk, personeel op de fiets te krijgen. Fijn voor hen, en goed voor de milieuwinst en de aanpak van de drukte op de wegen.
“We hebben gelukkig weer iemand in ons team erbij, waardoor er meer tijd vrijkomt om bedrijven te bezoeken. We horen nog wel eens over angst voor een administratieve toestand, maar we willen duidelijk maken dat dit niet nodig is. Samen met onze leasemaatschappij ontzorgen we de werkgever.”
Geen drempels
“Na een handtekening kan alles snel gaan. Binnen twee weken zit de werknemer op de fiets. En als er een contract ligt, kost het slechts één week om iemand een fiets te bezorgen. Er zijn eigenlijk geen drempels om mee te doen.”
De verwachtingen zijn groot. Balk Rijwielen gaat op dit gebied stevig verder groeien verwacht Wilco. “We krijgen van alle kanten steeds meer positieve reacties. Dat sterkt ons in het gevoel dat we flink vooruit kunnen. Exacte percentages noem ik liever niet, maar een verdubbeling moet zeker kunnen.”